klok reparatie/onderhoud
waarom heeft mijn klok reparatie of onderhoud nodig?

Waarom heeft iedere klok onderhoud nodig?
Vuil is de grootste oorzaak van slijtage aan het uurwerk, omdat het uit meerdere bestanddelen kan bestaan: stof, roest, opgedroogde olie. Dit wordt samen met het gebruikte smeermiddel een soort slijpmiddel.
Het uurwerk is vuil en gaat stil staan
Het uurwerk wordt aangedreven door een krachtbron (een veer of een gewicht). De veren en/of gewichten zijn zo sterk en zwaar dat het uurwerk nog wel functioneert, ook al is het (behoorlijk) vervuild. Wel merkt u dat het uurwerk vóór of achter gaat lopen. Uiteindelijk kan het uurwerk stil gaan staan, omdat de raderen niet meer goed in elkaar grijpen. Dit komt onder andere door uitgesleten lagers. Kortom: de kracht wordt niet meer goed overgebracht. Het is dan echt tijd voor een onderhoudsbeurt. In de meeste gevallen is dit eens in de 7 à 8 jaar.
Een professionele klokreparatie is arbeidsintensief
een klokreparatie
duurt meerdere uren
tot enkele dagen
Als ik een klok een onderhoudsbeurt geef kost dit veel tijd, een professionele klokreparatie is dus best arbeidsintensief. Afhankelijk van het soort klok ben ik meerdere uren tot enkele dagen bezig met één klok. Ieder uurwerk wordt geheel uit elkaar gehaald en grondig onderhanden genomen. Had u dat verwacht? Hoe dat zit vertel ik verderop.
ieder uurwerk wordt
grondig
onderhanden genomen

uw auto krijgt ook regelmatig een apk of onderhoudsbeurt
Een uurwerk heeft regelmatig onderhoud nodig. Een klok loopt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, en dat jaren achtereen. Vergelijk dat eens met een auto die minder ‘uren’ maakt en toch elk jaar een APK/onderhoudsbeurt krijgt.




Wat kost een onderhoudsbeurt voor een klok?
wat kost een
klokkenmaker?
Dat is best een lastige vraag, omdat het niet mogelijk is om een prijs te geven als ik uw klok niet in mijn werkplaats heb gezien. Er komt namelijk veel bij kijken: iedere klok is anders, in welke staat is de klok, is het een moderne of antieke klok, hoe lang zal ik met de reparatie of het onderhoud bezig zijn, zijn er eventueel vervangende onderdelen te verkrijgen of moet ik deze zelf gaan maken?
Vrijblijvende prijsopgave
In mijn werkplaats laat ik u graag zien wat er aan uw uurwerk moet gebeuren. Het maken van een prijsopgave is natuurlijk geheel vrijblijvend. Het is ook mogelijk om een prijsopgave bij u aan huis te maken, ofschoon ik hiervoor natuurlijk wel een vergoeding vraag.
Welke klokken kan ik voor u onderhouden en/of repareren?
reparatie en onderhoud
van a tot z
U kunt bij mij terecht voor onderhoud en reparatie van A tot Z. Ik geef u hieronder een kleine opsomming van diverse klokken, maar deze lijst is slechts ter indicatie.
Koekoeksklokken repareer ik helaas niet, hiervoor verwijs ik u naar deze website.
- Amsterdams staand horloge
- Amsterdammer
- Bakregulateur
- Burgemeester (Groninger) klok
- Comtoise klok
- Engelse staande klok
- Franse pendule
- Friese staande klok
- Friese staartklok
- Friese stoelklok
- Kantoortje
- Kolompendule
- Kortstaart
- Lantaarnklok
- Notarisklok
- Pubklok
- Sallander klok
- Scheepsklok
- Schoolklok
- Snaarregulateur
- Staart- en stoelschippertje
- Stationsklok
- Stierenoog
- Tafelklok
- Weense regulateur
- Zaanse klok
- Etc etc
Wat houdt een klok reparatie of onderhoudsbeurt in?
Voor nagenoeg alle voorkomende reparaties en onderhoud van uurwerken bent u bij mij aan het juiste adres. U krijgt een eerlijke uitleg met een vrijblijvende prijsopgave. Hoe oud uw klok ook is, ik repareer bijna alle soorten klokken met ambachtelijk vakmanschap en aandacht voor uw klok.
In mijn werkplaats kijk ik uw uurwerk volledig na. Dankzij mijn vakopleiding en jarenlange ervaring kan ik deskundig onderhoud verrichten. Zo weet u dat uw uurwerk in vertrouwde handen is. U kunt weer jarenlang genieten van het vertrouwde geluid aan de wand of op de kast. Kom dus op tijd langs met uw klok. Iedere 7 tot 8 jaar is hiervoor, in de meeste gevallen, een goede richtlijn.
Om u een beetje inzicht te geven wat mijn ambacht inhoudt heb ik voor u alle fases hieronder uitgewerkt.
lees hieronder welke fases
uw klok doorloopt
bij een onderhoudsbeurt
Fase 1 – Analyse van uw klok in de winkel
Ik begin altijd met een algemene inspectie. Dit is een kosteloze prijsopgave zonder de klok uit elkaar te halen. Ik bekijk uw klok goed en verneem wat uw wensen zijn. U hoort direct van mij wat de kosten van de onderhoudsbeurt of reparatie zullen zijn. Dit voorkomt nare verrassingen achteraf.

Fase 2 – Klok uit elkaar halen
In deze fase:
- Ik haal het uurwerk uit de kast
- Ik controleer alle instellingen
- Ik ga het uurwerk eerst voorreinigen vanwege de vervuiling
- Hierna volgt het herkennen en verhelpen van slijtage
- Ik vervang kapotte onderdelen of repareer deze eventueel als dit (nog) mogelijk is
- Het uurwerk wordt nogmaals gereinigd
- De onderdelen van het uurwerk worden daarna getrommeld
- Ondertussen besteed ik ook de nodige zorg aan de kast van uw klok

Fase 3 – Klok weer in elkaar zetten
Deze fase bestaat meestal uit de volgende handelingen:
- Ik kan het uurwerk in elkaar zetten.
- Daarna ga ik alle onderdelen afstellen.
- Ik smeer de onderdelen met de juiste olie en vet.
- Ik kan dan het uurwerk weer in de kast plaatsen.
- Hierna volgt de controle van het mechanisme.

Fase 4 -Klok gaat in de testfase
De afronding. Deze fase bestaat uit de volgende handelingen:
- Ik plaats de gerepareerde klok in de testruimte
- Dagelijks controleer ik of alles naar wens verloopt
- Proeflopen: ik test de klok enkele weken (of naar behoefte). De klok is immers helemaal uit elkaar geweest
- Bijstellen waar nodig. Als ik helemaal tevreden ben mag de klok weer naar de eigenaar

hieronder ziet u enkele voorbeelden
waarom geregeld onderhoud
zo belangrijk is
de slijtage is vaak niet zichtbaar voor de eigenaar van de klok
Na het voorreinigen wordt slijtage zichtbaar. Ik geef op de platine voor mijzelf even aan welke lagers moeten worden vernieuwd.
Er is veel slijtage zichtbaar, maar dit is niet ongewoon. Dit is immers de reden dat het werk van de klokkenmaker nodig is.
Dit lager is behoorlijk uitgesleten. De raderen grijpen nu niet meer goed in elkaar.
Door de kracht die de veren of gewichten teweegbrengen op de raderen slijten de lagers uit.
Als u de klok nu alleen olie zou geven verergert dit de situatie. Een klokkenmaker dient dit echt te herstellen.
Na het verbussen, alle slijtage is opgeheven. Dit uurwerk kan weer jaren soepel werken.
Weet u dat ik een blog schrijf over allerlei interessante onderwerpen?
Hieronder ziet u een overzicht van interessante blogs:
Ellliot pubklok reparatie
Beroemde klokkenmaker JJ Elliott uit Londen
F.W. Elliott pubklok restauratieverslag
Veerspanning reguleren met snek of maltezerkruismechanisme
Compensatieslinger
De comtoise klok – Morbier klok
Op slag brengen van een uurwerk met sluitschijf
Christiaan Huygens slingeruurwerk
Afstellen van het slingeruurwerk van uw klok
Wanneer is een onderhoudsbeurt nodig voor mijn klok?
De geschiedenis van de Zaanse klok
Lars Dekker – de klokkenmaker die met zijn tijd mee gaat
