Het gebruiken van veren als aandrijving maakt het vervoeren van een uurwerk een stuk gemakkelijker dan gewichtsaandrijving toe te passen. Wel een nadeel van aandrijving via veerspanning is dat deze niet continue gelijk is bij het aflopen van het raderwerk. Een veer is maximaal gespannen na het opwinden, maar de afgegeven kracht wordt gedurende de loopduur iedere dag minder. Als de afgegeven kracht bijna mimimaal is zal het uurwerk stoppen met lopen. Tijdens het opwinden van de veer is trouwens ook steeds meer kracht nodig na iedere gedraaide slag om de sleutel nog verder te kunnen draaien.
Nu zijn er verschillende methoden bedacht om dit verschil in veerspanning zoveel mogelijk op te heffen, zoals bijvoorbeeld het gebruik van een snek of een maltezer kruis (in het Engels Geneva drive genoemd).
Bij het maltezerkruismechanisme worden de extreme piek van de volle opwinding en het diepe dal van de bijna afgelopen veer begrensd. Zodoende wordt het werkzame gedeelte van de veerspanning zo gelijkmatig mogelijk gelaten. Een nadeel is wel dat de gangduur wordt verkort.